dimecres, 18 de febrer del 2009

De l'autisme fisiològic a l'autisme mundial


Em vaig acabar de llegir el llibre de Temple Grandin abans de les vacances d'hivern i malauradament a conseqüència dels bombardejos a Gaza vaig haver d'esperar a principis del 2009 per poder dedicar-me a fer les reflexions de "Travessant les portes de l'autisme" . No em sentiria sincera si dic que amb aquestes pàgines he avocat tot el que m'ha transmès Temple. Si que és cert que el llibre m'ha agradat molt, m'ha sorprès i ha resultat una lectura gratificant no només pel que fa a l'àmbit acadèmic, perquè també m'ha fet remoure quelcom intern. Sentiments contradictoris i alhora m'he trobat a mi mateixa sentint el mateix que Grandin, és curiós però en el fons a totes les persones, independentment de la nostra individualitat ens mou el mateix, els sentiments d'amor i de tristesa, la satisfacció de sentir-se part del món, les mateixes pors a sentir-nos incompresos i les angoixes a estar o sentir-se sol, i un llarg etcètera de similituds que ens haurien d'unir en lloc de crear diferències i separar-nos.

Potser semblarà que aquestes paraules no venen a compte i probablement no m'aportaran a cap conclusió sobre el llibre. El fet es que em sembla irònic l'ús que se'n fa de la paraula estrella d'aquest treball i de l'assignatura. Que vol dir realment autisme? Em fa especialment ràbia que les persones com Temple, es passen la vida lluitant per una inclusió i que les societats facin un canvi real de pensament per tal d'estar preparades per tots i totes. Però penso que hi ha un autisme realment greu i tant gran que no hi veig la llum, ni en el futur de les persones amb autisme ni amb les de ningú. Em refereixo a les guerres que són lluny però també a la violència normalitzada que ja conviu entre nosaltres. Com en el film "somni d'una nit d'hivern"de Goran P, hi ha actituds d'incomunicació sense cap tipus de voluntat de canviar per viure en felicitat. Ja podem canviar que després ens trobem amb l'autisme del món.

En tot cas us recomano aquesta lectura.